السبت، 25 مايو 2013

عيد ميلادك عيد ميلادي


-ادهم كل سنة وانت طيب يا بوص و عقبال مليون سنة متنساش بقى النهارده هنتجمع كلنا في بينوس شارع ٩ هعادي عليك على ٨ و نروح سوى .. ديل ؟
- وأنت طيبة يا سلوى ربنا يخليكي .. اشطه هستناكي و اريح برده لحسن انت عرفاني بكره السواقه في المعادي اوي

ادهم عمر شاب في ال٢٦ من عمره خريج كلية الطب و بعد تخرجه قرر ترك مجال الطب ليدرس الإدارة و دلوقتي مدير موارد بشرية ببنك كريدي اجريكول بالرغم من صغر سنه و انه مكملش سنتين فالبنك الا ان ذكائه و مرحه اللي بيملى بيهم البنك خلوه يبقى قريب من كل الموظفين و المديرين و اصبح الطفل المدلل في البنك .. النهارده ١٠-١٢ عيد ميلاد ادهم

محمد ( صاحب ادهم من زمان و هو اللي جابله الوظيفه و هو زميله في نفس المكتب) : كل سنه و انت طيب يا صاحبي مع اني عارف ان اكيد السنه دي انت مش مبسوط زي كل سنه
ادهم: و انت طيب يا حبيبي بس ليه بتقول كده ؟
- يعني عشان كان بقالنا كتيير كل سنه بنحتفل بعيد ميلادك انت ونها مع بعض و كده
- هههههه يابني موضوع نهى ده اتقفل من زمان ده فات عليه يابني حوالي سنه و اهو اديني هجرب بعد ٥ سنين احتفل بعيد ميلادي لوحدي مش كفايه كانت مشركاني في كل حاجه ٥ سنين حته عيد ميلادنا كان في يوم واحد دي حاجة تزهق حته يا أخي
- يعني انت عايز تقوللي انك خلاص نسيت قصتكم و اللي كان ما بينكم بعد كل ده يا ادهم؟
- بص مش قصة نسيت بس خلاص محدش بياخد اكتر من نصيبه و هي اللي اختارت يا محمد و فضلت تمشي ورا كلام الناس و تخيلت انها كده بتحمي نفسها و انا حاولت كتيير على ايدك اني اطمنها و افهمها ان الدنيا لسه ادامنا طويله و هي اخدت قرارها و خلاص .. عارف يا محمد انا امتى اخدت قرار اني لازم اقفل الموضوع زيها؟
- مممم امتى لما قالتلك انا خلاص مش عايزاك صح؟
- لأ لما سألتها انتي لسه بتحلمي اني اكون ابو ولادك و لقيتها سكتت .. عارف زمان كنت اول ماسألها السؤال ده تلحقني في الإجابه و تقوللي لأ بحلم اكون ام ولادك .. عارف يا محمد في اسئله كده لو اتأخرت في الرد عليها حتى لو رديت في الاخر نفس الرد بتاع كل مره بتبقى خلاص حاجه جوه اللي قدامك ماتت .. الحاجه دي هي إيمانه بحبك ليه .. عشان كده انا يومها مات إحساسي بالأمان ناحية مشاعر نها و كان لازم انساها
- ايه ياعم الصعبانيات دي ده النهارده عيد ميلادك يا أخي و بعدين بقولك ايه انت لازم تفرح انك طلعت صح في الاخر اديك شغال في بنك في وظيفة يحلم بيها مليون واحد و لو كنت كملت في الطب كان زمانك بقيت ايه يعني؟ بص يابني اللي بيحب حد بيقف جنبه في كل قراراته سيبك هي اللي خسرانه يابني وعمرها ماهتلاقي حد يحبها زيك
- خسرانه بقى ولا لأ ربنا يكتبلها أحسن حاجة في الدنيا. يللا هاوينا بقى خليني اخلص اللي في ايدي و اخلع هشوفك بليل اكيد صح ؟
- اه يا سيدي بس انا محدش هيعدي عليا ياخدني ؛) والله يابني سلوى دي خسارة فيك انا عارف ميته عليك كده ليه
- يا عم بطل هبل ميته ايه و بتاع ايه بس
- ماشي يا عم التقيل يللا سلام
-سلام
اول ما خرج محمد من المكتب فتح ادهم درج مكتبه ليخرج كشكوله الصغير و اخذ يفر في ورقه حتى وصل لورقه بيضاء ثم كتب :

" ١٠-١٢
كل سنة و انت طيبه يا نها يا حبيبتي ، مع اني زعلان منك انك مقلتليش في عيد ميلادي كل سنة و أنا طيب ، عارفة يا نها مع انه فات على فراقنا سنه بس انا مقدرتش اقول لحد ان انا عيد ميلادي يوم ١-١٢ مش ١٠-١٢ يمكن عشان كننا على طول بنحتفل بيه سوى يوم عيد ميلادك او يمكن عشان دي الحاجة الوحيده اللي فضلالي منك مش عارف .. قوليلي هتقضي عيد ميلادك فين ؟ سلوى هي اللي عملالي عيد الميلاد ده انا عارف انها معجبه بيه بس انا كل ما أحاول بس افكر في الموضوع بحس اني بخونك بتصعب عليا اوي سلوى بس اعمل ايه بقى محدش يبقى بيحب واحده زيك و ممكن يشوف غيرك .. اه صحيح انا اسف عالكلام اللي قلته لمحمد ده بس كان لازم ابين اني خلاص مش فارق معايا عشان ميعودش يقنعني بقى انساكي و الكلام ده انا كفايه عليا تبقي عارفه اني بحبك وهفضل احبك طول عمري ..
نها خللي بالك من نفسك ومهما فاتت الأيام عايزك تعرفي ان فيه واحد عايش بيحلم بس انه يكون معاكي ثانيه واحده قبل ما يموت .. بحبك اوي
كل سنه وأنت طيبه يا أم عمر
حبيبك أدهم "

قفل ادهم كشكوله و حطه في درج مكتبه وهو عارف ان كلامه محكوم عليه انه يتكتب لكن ميتقراش و قام روح في انتظار الاحتفال بعيد ميلاده في يوم ميلادها


#سطور في سيناريو الحياة ..كل واحد من الطرفين في علاقة حب انتهت بيبقى متخيل نفسه كان في سيناريو غريب مش بتاعه .. بيحس أنه كان مجبر على مشهد النهاية اللي هو مش عايزه .. كل واحد بيبقى متخيل إن التاني هو اللي طلعه من سيناريو حياته .. كل واحد بيفر في الورق الأبيض اللي بعد كلمة النهاية نفسه يلاقي اسم حبيبه في مشهد جديد حتى لو مشهد نهاية تاني .. # سيناريو بقلم الفراق

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق